یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت و آماده‌سازی ساختمان، لوله‌کشی ساختمان است. برای انتقال مایعات و گازها و گاهی اوقات جامدات در ساختمان نیاز به نصب لوله‌های فلزی، پلاستیکی یا سیمانی است که در مرحله لوله‌کشی ساختمان انجام می‌شود. درواقع به سیستم نصب لوله‌ها و اتصال آن‌ها در ساختمان برای توزیع آب و گاز و تخلیه زباله‌ها، لوله‌کشی گفته می‌شود. لوله‌کشی ساختمان باید به‌صورت کاملاً اصولی و حرفه‌ای انجام شود و توجه نکردن به اهمیت این موضوع فجایع جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

به‌طورکلی از لوله‌کشی در صنایع مختلف و برای تأسیسات صنعتی، جهت انتقال مواد شیمیایی، سامانه‌های پنوماتیک و هوای فشرده و شبکه آب‌رسانی شهری، صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود. همچنین یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آن به لوله‌کشی ساختمان مربوط می‌شود. در این مرحله برای انتقال آب، گاز و همین‌طور تخلیه فاضلاب آشپزخانه و سرویس بهداشتی لوله‌هایی در قسمتی از ساختمان کار گذاشته می‌شود.
برای لوله‌کشی ساختمان قوانین و قواعد مشخصی بر اساس محاسبات مهندسی و بسته به شرایط جغرافیایی هر منطقه در نظر گرفته ‌شده است که باید به ‌صورت دقیق و اصولی توسط متخصصان رعایت شود.

به‌کارگیری این قوانین مزیت‌هایی ازجمله صرفه‌جویی در تهیه مصالح اولیه، جلوگیری از خطا، استاندارد بودن لوازم لوله‌کشی و جلوگیری از دوباره‌کاری و خسارت اقتصادی را به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد نکات مهم در لوله‌کشی ساختمان و مراحل آن صحبت کنیم. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • نکات مهم در سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان
  • اصول لوله‌کشی ساختمان
  • مراحل لوله‌کشی ساختمان
  • مزایای لوله‌کشی اصولی در ساختمان