انواع مختلفی از فولاد ابزار در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که در مواقعی که به آن ها نیاز باشد و به کار بیاید مورد استفاده در این صنعت قرار می گیرد. انواع این فولادها را با توجه به خاصیت، ویژگی و همچنین کارایی که دارند به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

فولاد ابزارهایی که با استفاده از آب دچار سختی شده‌اند.

نوعی از فولاد ابزار که در برابر شوک مقاومت بالایی دارند.

فولادهای سرد کار که در روغن سرد قرار گرفته است.

فولادهای گرمکار که انواع مختلف و کارایی متفاوتی دارند.

فولادهای تندبر که در دو نوع تولید شده است.

نوعی دیگر از فولادها ساخته شده‌اند که کاربردهای خاصی در صنعت دارند و در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی‌های مهم در فولاد گرمکار

برای استفاده کردن از فولاد ابزار گرمکار در صنعت فولاد کشور، باید ویژگی های منحصری به فردی در آن وجود داشته باشد که یکی از مهم ترین ویژگی های آن تحمل دمای بالا در این نوع فولاد ابزار می باشد.

ویژگی های دیگری نیز در این نوع فولاد ابزار تعریف شده است که باعث شده است تا این نوع فولاد مورد استفاده قرار بگیرد و به عنوان یکی از پر کاربرد ترین نوع فولاد مطرح باشد.

این ویژگی ها را می توان به صورت زیر بیان کرد:

 

  • در برابر بازگشت، مقاومت بالایی دارد.
  • در برابر کشش‌های گرم مستحکم می باشد.
  • در برابر سایش‌های گرم نیز از قدرت تحمل بالا برخوردار است.
  • در برابر ضربه‌های گرم که بر آن وارد می‌شود در حد بسیار بالا دارای مقاومت است.
  • در برابر شوک‌های حرارتی که به آن وارد می شود مقاومت و قدرت بالایی دارد.

 

ویژگی های یاد شده به عنوان اصلی ترین موارد در فولاد گرمکار مشهود است. همین موارد باعث شده است که به عنوان یک ابزار مهم در صنعت کاربرد داشته باشد.

انواع گروه های فولاد ابزار گرمکار

 فولاد گرم کار از آلیاژهای نظیر کروم، تنگستن، مولبیدن، وانادیوم و مقدار بسیار کمی کربن تشکیل شده است. این نوع فولاد با توجه به آلیاژهایی که در آن به کار رفته است به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این قسمت شما را با عنوان این گروه‌ها آشنا می‌کنیم.

 

  • فولاد گرمکار کرومی
  • فولاد گرمکار تنکستنی
  • فولاد گرمکار مولبیدنی

 

برای اینکه این گروه از فولاد را بتوان شناسایی کرد از حروف لاتین H استفاده می‌کنند.همچنین در کنار این حرف اعدادی نوشته می‌شود که گروه‌هایی را که برای آن تعریف شده است را به نمایش می‌گذارد.

 

هر کدام از گروه‌های فولاد ابزار گرمکار با توجه به موادی که در آن به کار رفته است تقسیم بندی شده است..از مهم ترین کاربردهای این فولاد می توان استفاده در ساخت ابزار آلات نام برد.