گوسفندان ماکویی یکی از دسته نژادهای گوشتی و پشمی هستند؛ این نژاد یکی از نژادهای گوسفندان ایرانی است. رنگ گوسفندان این نژاد سفید است و دارای پشم های بلندی است و قابلیت رنگ پذیری خیلی خوبی دارد، برای همین از پشم گوسفندان ماکویی در صنعت قالی باقی و رنگ رزی استفاده های زیادی میشود. در ادامه این نوشته با برخی از خصوصیات گوسفندان نژاد ماکویی آشنا خواهیم شد.

خصوصیات گوسفندان ماکویی
از آنجایی که این نژاد از نژادهای پشمی است. دارای پشم های سفید با الیفا بلند و همچنین با مرغوبیت بسیار یالایی است که در میان فرشبافان و صنایع ریسندگی از طرفداران زیادی برخوردار است.
خصوصیتی که در این دام باعث تمایز آنها با سایر نژادها میشود. رنگ سفید آنها و لکه های مشکی است که در اطراف چشم ها و پوزه های آنها وجود دارد.
میزان تولید پشم در این نژاد به طور میانگین در گوسفندان بالغ از 2 و نیم کیلو تا 3 کیلوگرم است. بره های این نژاد هم به طور میانگین تا 1 کیلو تولید پشم دارند. البته این مقدار تولید پشم بر اساس جنیست گوسفندان تا حدودی متغیر است.
وزن گوسفند ماکویی بالغ تا 140 کیلوگرم هم میرسد که همین موضوع باعث شده این نژاد به عنوان یکی از بهترین نژادهای گوشتی در این شناخته شود. حتی وزن بره ماکویی هم که هنوز پزوار بندی نشده است تا 100 کیلو میرسد و یکی از نژادهای سنگین وزن ایرانی است.
 

برای خرید گوسفند زنده برای مراسمات به وبسایت iransheeplive.com مراجعه نمایید.